perjantai 1. tammikuuta 2021

Psalmi 42

 

Jokapäiväinen leipämme tammikuun 1. päivänä

 

Psalmi luku 42 (käännos 1992)

(Suluissa olevat sanat King James Version KJV, joka on käännetty suoraan hebreasta.)

 

1 Laulunjohtajalle. Korahilaisten virsiNiin kuin peura janoissaan etsii vesipuroa, niin minä kaipaan sinua, Jumala.

(1.Pääuusikolle Maschilille, Korahin pojille. Niinkuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni halajaa sinua, Jumala.)

 

* Juoksevat vesipurot tarjoavat tuoretta, raikasta vettä. Sanoma on se, että olemme päivittäin kosketuksissa Jumalan sanaan joko lukien, puhuen, ajatellen tai rukoillen. Jumalan sana on ehtymätön tuoreen veden lähde.


2 Minun sieluni janoo Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan minä tulla Jumalan kasvojen eteen?

(2 Minun sieluni janoaa Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin minä tulen ja ilmestyn Jumalan eteen?)

 

3 Kyyneleet ovat leipäni päivin ja öin, kun minulta alati kysytään: "Missä on Jumalasi?"

(3 Kyyneleeni ovat olleet leipäni päivin ja öin, kun he jatkuvasti sanovat minulle: missä on Jumalasi?)


4 Tuskassani minä muistelen, miten kuljin temppeliin juhlasaatossa ilon ja kiitoksen kaikuessa, juhlakansan suuressa joukossa.

(4 Kun minä näitä muistelen ja vuodatan sieluni minussa, sillä olin mennyt suuren joukon kanssa, menin heidän kanssaan Jumalan huoneeseen, ilon ja ylistyksen äänellä, suurella joukolla, joka piti pyhää päivää.)

 

* Kirjoittaja muistelee tässä yhteistä seurakunnan kokoontumista pyhänä päivänä. Israelissa se tarkoittaa sapattia. Ilo ja ylistys kuuluvat olennaisesti todellisen Jumalan seurakunnan tunnusmerkkeihin. Ja entä pyhä päivä meillä Suomessa? Menneinä vuosikymmeninä ja vielä varhaisemmin sunnuntai oli erilainen päivä. Monet olivat ne ihmiset kuuntelivat Jumalan sanaa kotona tai seurakunnissa, jopa suurin joukoin, eivätkä esimerkiksi kaupat missään tapauksessa voineet olla auki kuten nykyisin. Tänä päivänä jumalattomuus on vallannut yhteiskunnan.


5 Miksi olet masentunut, sieluni, miksi olet niin levoton? Odota Jumalaa! Vielä saan kiittää häntä, Jumalaani, auttajaani.

(5 Miksi sinut hylätään, minun sieluni, ja olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan häntä kiittää hänen kasvojensa avusta.)

6 Kun masennus valtaa mieleni, minä ajattelen sinua täällä Jordanin lähteillä ja Hermonilla, Misearinvuorella.

(6 Minun Jumalani, minun sieluni on murheellinen minussa, sen tähden minä muistan sinua Jordanin maalla, Hermonin maalla ja Misarin vuorella.)

 

* Ylemmän käännöksen mukaan kirjoittaja oli Jordanin lähteillä!

* Tässä psalmin jakeessa 6 muistellaan Israelin valloituksia sen jälkeen, kun he olivat päässeet Luvattuun maahan Egyptin orjuuden jälkeen:

”Niin me otimme silloin kahdelta amorilaisten kuninkaalta, jotka hallitsivat tuolla puolella Jordanin, heidän maansa Arnon-joesta aina Hermonin vuoreen asti (5.Moos.3:8)

7 Syvyys huutaa syvyydelle, kun sinun koskesi pauhaavat -- kaikki sinun tyrskysi ja aaltosi ovat vyöryneet ylitseni.

(7 Sinun koskiesi pauhussa syvyys syvyydelle huutaa, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi käyvät minun ylitseni.)

 

8 Päivällä Herra antaa armonsa vallita, yöllä saan laulaa hänen kiitostaan ja rukoilla elävää Jumalaa.

(8 Sillä Herra käskee hyvyydessään päivällä, ja yöllä hänen laulunsa on minun kanssani, ja rukoukseni elämäni Jumalalle.)

 

* Jos haluamme kulkea Jumalan todellisina lapsina Hänen suunnitelmissaan, niin silloin on selvää, että Jumala johdattaa meitä tekemään Hänen mielensä mukaisia tekoja. Kohtaamiset ihmisten kanssa ovat tällaisia hetkiä, mutta ne voivat olla paljon muutakin erilaisia tehtäviä, jotka edistävät Jumalan valtakunnan vahvistumista. Ja päivän aikaan nämä usein tapahtuvat. Ja yö on levon ja hiljaisuuden aikaan, jolloin Jumala voi ilmestyä ja voimme myös rukoillen vuodattaa rukouksia hänelle kenenkään häiritsemättä.


9 Minä sanon: Jumala, kallioni, miksi olet unohtanut minut? Miksi minun täytyy kulkea surusta synkkänä, kärsiä vihollisen sortoa?

(9 Minä sanon Jumalalle, kalliolleni: "Miksi olet minut unhottanut?  Miksi minä suren vihollisen sorron vuoksi?)


10 Tuska viiltää minua luihin ja ytimiin, kun vihamieheni herjaavat minua ja huutelevat kaiken päivää: "Missä on Jumalasi?"

(10 Kuin miekka luissani, viholliseni herjaavat minua; kun he sanovat minulle päivittäin: missä on sinun Jumalasi?)

 

* Kirjoittajan tuska on täytynyt olla kova, kun käyttää miekanpistoon liittyvää sanaa. Jos joku on kokenut kovia ”taisteluja, tuskia” pystyy ymmärtämään tämänkin kirjoituksen parhaiten.

11 Miksi olet masentunut, sieluni, miksi olet niin levoton? Odota Jumalaa! Vielä saan kiittää häntä, Jumalaani, auttajaani.

(11 Miksi olet kumarruksissa, sieluni? ja miksi olet levoton minussa? Odota Jumalaa, sillä vielä minä saan kiittää häntä, joka on kasvoni terveys ja minun Jumalani.)

 

* Odottaminen sisältää tässä samalla myös toivon. Kasvot kertovat usein paljon ihmisestä. Jokainen tietää, että murheen täyttämät kasvot näyttävät aivan erilaisilta kuin ne, jotka huokuvat elämän iloa.

 

Halutessasi voit kertoa oman mielipiteesi alla olevassa kentässä. Ja huomautukset mahdollisista kirjoituksen virheistä otan mielelläni vastaan.



0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu