lauantai 2. tammikuuta 2021

Psalmi 73

 

Jokapäiväinen leipämme tammikuun 2. päivänä

 

Psalmi 73 (käännös 1992)

Suluissa olevat sanat King James Version KJV, joka on käännetty suoraan hebreasta.

 

1 Asafin psalmi. Kuinka hyvä onkaan Jumala Israelille, kuinka hyvä niille, joilla on vilpitön sydän!

(1 Aasafin psalmi. Totisesti, Jumala on hyvä Israelille, niille, joilla on puhdas sydän.)

 

* Jeesuksen vuorisaarnasta: ”Hänen siunauksiaan niille, jotka ovat sydämissään puhtaat, että he saavat nähdä Jumalan.” (Matt.5:8 aramea)

 

2 Minä olin vähällä horjahtaa, jalkani melkein pettivät.

(2 Mutta minun jalkani olivat vähällä kompastua, askeleeni olivat aivan liukastua.)

 

3 Minä kadehdin jumalattomia, kun näin heidän menestyvän.

(3 Sillä olin kateellinen ylpeille, kun näin jumalattomien vaurauden.)

 

4 Heillä ei ole ikinä vaivoja, he ovat terveitä ja lihavia.

(4 Heillä ei ole tuskaa kuollessaan, mutta heidän voimansa on luja.)

5 He eivät joudu raatamaan niin kuin muut ihmiset, eikä heitä toisten tavoin kuriteta.

(5 Heillä ei ole ongelmia kuin muilla ihmisillä, eikä heitä vaivata kuin muita ihmisiä.)

 

6 Sen tähden ylpeys koristaa heidän kaulaansa ja väkivalta on viittana heidän yllään.

(6 Siksi ylpeys ympäröi heitä kuin ketju, väkivalta peittää heidän vaatteensa.)

7 Pahuus pursuaa heidän sisimmästään, heidän sydämensä on tulvillaan juonia.

(7 Heidän silmänsä erottuvat lihavuudella, heillä on enemmän kuin sydän voi toivoa.)

 

* On paljon niitä, joille mikään ei riitä vaan täytyy saada yhä enemmän kaikkea maallista omaisuutta. Muistan vuosikymmenien takaa lehtihaastattelun, jossa rikas tunnettu mies kertoi rehellisesti asiansa. Hän sanoi, että nuorena oli ollut tavoitteena hankkia miljoona markkaa. ”Jo kauan sitten sain sen, mutta mikään ei tule olemaan minulle riittävän paljon.”

Näin kävi myös Israelille: ”Ja Jesurun lihoi ja alkoi potkia, sinä tulit lihavaksi, paksuksi ja aloit äksyillä. Niin hän hylkäsi Jumalan, joka oli tehnyt hänet, ja halveksui pelastuksensa kalliota.” (5.Moos.32:15, Jesurun tarkoittaa Israelia)

Tähän sopivat Jeremian sanat myös meille tämän päivän suomalaisille: ”26 Sillä minun kansassani on jumalattomia; he väijyvät, niinkuin linnunpyytäjät kyykistyvät, he asettavat ansoja, pyydystävät ihmisiä.
27 Niinkuin häkki on täynnä lintuja, niin heidän huoneensa ovat petosta täynnä. Siitä he ovat tulleet suuriksi ja rikkaiksi,
28 ovat tulleet lihaviksi ja kiiltäviksi. Myös käyvät heidän häijyt puheensa yli kaiken määrän; he eivät aja orpojen asiaa, niin että ne voittaisivat (hebr. menestyisivät), eivätkä hanki köyhille oikeutta.
29 Enkö minä näistä tällaisista rankaisisi, sanoo Herra, eikö minun sieluni kostaisi tämänkaltaiselle kansalle? (Jeremia 5:26-29)

 

8 He puhuvat ilkeästi ja pilkallisesti, häikäilemättä he sortavat avutonta.

(8 He ovat turmeltuneita ja puhuvat jumalattomasti sorrosta; he puhuvat ylevästi.)

9 Heidän puheensa uhmaavat taivasta, heidän sanansa eivät säästä mitään maan päällä.

(9 He asettavat suunsa taivasta vasten, ja heidän kielensä kulkee maan läpi.)

 

* Nämä jakeet 8 ja 9 sopivat täydellisesti aikaamme. Jumalaa pilkkaavat puheet ja niiden mukaiset tulevaisuuden suunnitelmat ovat tätä päivää. Ja heidän sanomansa tavoittavat kaikki kansat läpi maan hetkessä huippuunsa kehittyneen nykytekniikan ansiosta. Elämme juuri tätä jakeiden 8 ja 9 aikaa! Niinpä seuraava jae 10 onkin hätkähdyttävä alkuperäisen kielen perusteella.

10 Ja minun kansani kääntyy heidän puoleensa, särpii suun täydeltä heidän sanojaan!

(10 Siksi hänen kansansa palaa tänne ja täyden kupin vedet puristetaan heille.)

 

*Käännökset ovat sanomaltaan aivan erilaisia!

* Tämä jae 10 alkuperäisen hebrean kautta on hätkähdyttävä. Myös esim. espanjankielisessä Raamatussa tämä on käännetty oikein. Psalmin kirjoittaja siirtyy kirjoitushetkestä kauas tulevaisuuteen. Sulussa oleva jae kertoo Israelin kansan eli juutalaisten ja kadoksissa olevien muiden heimojen jälkeläisten paluusta takaisin (laajenevaan) Israeliin. Kaikki siunaukset ”viimeistä pisaraa myöten” puristetaan heidän päälleen. Tämä tapahtuu aikana, jolloin maailman jumalattomuus on saavuttanut huippunsa. Seuraava jae 11 siirtyy takaisin kertomaan vallitsevasta jumalattomuudesta.

11 He sanovat: "Miten Jumala tämän saisi selville? Ei Korkein mitään tiedä."

(11 Ja he sanovat: mistä Jumala tietää? ja onko tietoa Korkeimmalla?

 

12 Sellaisia ovat jumalattomat, kaikessa rauhassa he kasvattavat mahtiaan.

(12 Katso, nämä ovat jumalattomat, jotka menestyvät maailmassa; he lisäävät rikkauksiaan.)


13 Olenko turhaan pitänyt sydämeni puhtaana ja käteni viattomina?

(13 Totisesti, olen puhdistanut sydämeni turhaan ja pessyt käteni viattomuudessa.)

 

14 Minua kuritetaan kaiken päivää, minä saan kärsiä joka aamu.

(14 Sillä kaiken päivää olen ahdistettu, ja rangaistuksenani on joka aamu kuritus.)

15 Jos sanoisin: "Noin minäkin tahdon puhua", pettäisin ne, jotka ovat sinun lapsiasi, Jumala.

(15 Jos sanon, puhun näin, katso minun pitäisi loukata lastesi sukupolvea vastaan.)

16 Minä mietin ja mietin ymmärtääkseni kaiken tämän, mutta se oli minulle liian vaikeaa.

(16 Kun ajattelin ymmärtääkseni tämän, se oli minulle liian tuskallista.)

17 Viimein tulin Jumalan pyhäkköön ja tajusin, miten jumalattomien käy.

(17 Kunnes menin Jumalan pyhäkköön; sitten ymmärsin heidän loppunsa.)

 

18 Sinä johdatat heidät liukkaalle polulle, he putoavat pettävään kuoppaan.

(18 Sinä olet tosiaan asettanut heidät liukkaisiin paikkoihin: sinä heität heidät tuhoon.)


19 Äkkiä he ovat joutuneet tuhoon, heidän loppunsa on kauhea.

(19 Kuinka heidät tuodaan kauhuihin, hetkessä! Heidät kulutetaan kokonaan kauhujen kanssa.)


20 Herra, kun sinä nouset, he ovat pelkkää tyhjää, kuin unikuva, joka herätessä katoaa.

20 Niin kuin käy unen herätessä, niin oi Herra, kun sinä heräät, sinä halveksit heidän pakanakuviansa.

 

* Psalmin jakeisiin 18-20 Jeremian ajankohtaisia sanoja: "10 Sillä maa on täynnä avionrikkojia, maa murehtii kirouksen tähden, erämaan laitumet kuivuvat; he rientävät pahuuteen, ja heidän väkevyytensä on väärä meno
11 Sillä he ovat jumalattomia, niin profeetta kuin pappikin; omasta huoneestanikin minä olen tavannut heidän pahuutensa, sanoo Herra.
12 Sentähden heidän tiensä on oleva heille kuin liukas polku pimeässä, he suistuvat sillä ja kaatuvat; sillä minä tuotan heille onnettomuuden heidän rangaistusvuotenansa, sanoo Herra. (Jeremia 23:10-12)


21. Sydämeni oli katkera, sieluuni pisti.

(21. Niin sydämeni tuli murheelliseksi ja minut lävistettiin tunteilla.)

 

22. Minä olin mieletön, ymmärrystä vailla, olin kuin järjetön eläin sinun edessäsi.

(22 Minä olin niin tyhmä enkä tiennyt: minä olin kuin eläin sinun edessäsi.)

23. Kuitenkin minä saan aina olla luonasi, sinä pidät kädestäni kiinni.

(23 Siitä huolimatta olen jatkuvasti sinun kanssasi: sinä pidät minua oikeasta kädestäni.)

 

24 Sinä johdatat minua tahtosi mukaan, ja viimein sinä nostat minut kunniaan.

(24 Sinä ohjaat minua neuvoillasi ja myöhemmin sinä otat minut kunniaan.)

 

* Jos olet tunnustava kristitty, niin tässä on myös sinulle annettu suuri lupaus: Herra ohjaa elämääsi, joka johtaa lopulta Hänen antamaansa kunniaan. Ja jos et vielä koe olevasi Hänen omansa, niin pyydä Jeesusta tulemaan asumaan sydämeesi, niin se myös toteutuu.

 

25.Taivaassa minulla on sinut, sinä olet ainoa turvani maan päällä.

(25 Ketä muuta minulla olisi taivaassa paitsi sinä? Eikä sinun kanssasi ole ketään maan päällä, jota haluan.)

 

* Jumalan asuu taivaissa, me ihmiset täällä maan päällä. Kaikki annetaan kuitenkin vain taivaista.

26 Vaikka ruumiini ja sieluni nääntyy, Jumala on kallioni, minun osani iankaikkisesti.

(26 Minun ruumiini ja sydämeni ovat lopussa, mutta Jumala on minun sydämeni vahvuus ja minun kallioni ikuisesti.)

 

27 Ne, jotka luopuvat sinusta, menehtyvät. Sinä tuhoat kaikki, jotka pettävät sinut.

(27 Sillä katso, ne jotka ovat kaukana sinusta, häviävät; sinä hävität kaikki ne, jotka ovat sinulle uskottomia.)

 

* Tässä on kristinuskon perussanoma: Uskottomuus (epäusko) on suurin synti, joka erottaa ihmisen Jumalasta.


28 Mutta minun onneni on olla lähellä Jumalaa, minä turvaan Herraan, Jumalaani, ja kerron kaikista hänen teoistaan.

(28 Mutta minun on hyvä lähestyä Jumalaa, minä panen turvani Herraan Jumalaan, julistaakseni kaikkia sinun tekojasi.)

 

* Kuinka on, miten usein muistamme kertoa muille Hänen teoistaan?

 

Halutessasi voit kertoa oman mielipiteesi alla olevassa kentässä. Ja huomautukset mahdollisista kirjoituksen virheistä otan mielelläni vastaan.



0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu