tiistai 5. tammikuuta 2021

Psalmi 75

 

Jokapäiväinen leipämme tammikuun 6. päivänä

 

Psalmi 75 (käännös 1992)

Suluissa olevat sanat King James Version KJV, joka on käännetty suoraan hebreasta.

 

1 Laulunjohtajalle. Lauletaan kuin "Älä tuhoa". Asafin psalmi, laulu. 

(1 Päämuusikolle Altaschithille Psalmi tai Asafin laulu.)

 

2 Me kiitämme sinua, Jumala, me kiitämme sinua ja huudamme avuksi nimeäsi, me kerromme sinun ihmeellisistä teoistasi.

(2 Me kiitämme sinua, oi Jumala, me kiitämme sinua; sillä sinun nimesi on lähellä, sinun ihmeellisiä töitä julistetaan.)

3 -- Minä, Herra, asetan määräajan ja tuomitsen oikeudenmukaisesti.

(3 Kun vastaanotan seurakunnan, tuomitsen sen oikeamielisesti.)

 

4 Maa järkkyy, sen kansat järkkyvät, mutta minun pylvääni pitävät maan paikoillaan.

(4 Maa ja kaikki sen asukkaat sulavat: pylväät selviytyvät siitä minun kauttani. Selah.)

 

* Käännökset poikkeavat täysin toisistaan!

* Mitä tarkoitetaan pylväillä? He ovat niitä Jumalalle uskollisia ihmisiä

12 Ja joka voittaa, minä teen hänestä pylvään Jumalan temppeliin, eikä hän enää lähde ulos, ja kirjoitan hänen ylleen minun Jumalani nimen ja uuden kaupungin, Jerusalemin, nimen, sen, joka laskeutuu minun Jumalani luota, ja minun uuden nimeni. (Ilm.3:12 aramea)

 

 

5 -- Mahtailijoille minä sanon: "Älkää mahtailko!" ja jumalattomille: "Älkää ylvästelkö!

(5 Minä sanoin ylpeille: älkää ylpeilkö, ja jumalattomille, älkää nostako sarvea.)

 

 6 Älkää korottako itseänne, älkää puhuko röyhkeästi ja uhmaillen."

 (6 Älkää nostako sarvea korkealle, älkää puhuko ylimielisesti.”)


 7 Ei idästä, ei lännestä eikä autiomaastakaan tule ketään, joka heidät korottaisi.

 (7 Sillä ylennys ei tule idästä, ei lännestä, ei etelästä (tai autiomaasta.))


 8 Kun Jumala käy tuomitsemaan, hän korottaa ja hän alentaa.

 (8 Mutta Jumala on tuomari: hän alentaa yhden ja asettaa toisen.)

 

”6 Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen. 7 Herra köyhdyttää ja rikastuttaa, hän alentaa ja ylentää.

8 Hän tomusta nostaa halvan, hän loasta korottaa köyhän, pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä kunniasijat. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin.” (1.Sam.2:6-8)

 

”50 Ja hänen armonsa on niille sukupolville ja sukukunnille, jotka häntä kunnioittavat.

51 Hän valmisti sen palkinnon (tark. tulevan maailman voittopalkintoa) hänen käsivartensa kautta, ja hajotti ylpeiden sydänten ajatukset.

52 Hän kaatoi valtiaat valtaistuimilta, ja korottaa köyhät.” (Luuk.1:50-52 aramea)

 


9 Herralla on kädessään malja täynnä kuohuvaa, väkeväksi maustettua viiniä. Siitä hän kaataa jumalattomille, ja heidän on juotava se, nieltävä pohjasakkoja myöten.

(9 Sillä Herran kädessä on malja, ja viini on punaista, se on täynnä seosta ja hän vuodattaa siitä, kaikki maan jumalattomat juovat tyhjentäen sen pohjasakkaa myöten.)

 

* Jesajassa ja Jeremiassa kerrotaan vihan maljoista

”17 Heräjä, heräjä, nouse, Jerusalem, sinä joka olet juonut Herran kädestä hänen vihansa maljan, joka olet päihdyttävän pikarin juonut, tyhjäksi särpinyt.”

”22 Näin sanoo sinun Herrasi, Herra sinun Jumalasi, joka ajaa kansansa asian: Katso, minä otan sinun kädestäsi päihdyttävän maljan, vihani pikarin; ei tarvitse sinun siitä enää juoda.” (Jesaja 51:17,22)

 ”15 Sillä näin sanoi Herra, Israelin Jumala, minulle: "Ota tämä vihan viinin malja minun kädestäni ja juota sillä kaikki kansat, joiden tykö minä sinut lähetän.

25:16 He juovat ja horjuvat ja tulevat mielettömiksi miekan edessä, jonka minä lähetän heidän keskellensä." (Jeremia 25:15-16)

 

 10 Mutta minä julistan iäti, veisaan kiitosta Jaakobin Jumalalle.

 (10 Minä ylistän iäti Herraa, laulan kiitosta Jaakobin Jumalalle.)


11 Hän murtaa jumalattomien mahdin, mutta vanhurskas kohoaa kunniaan.

 (11 Ja kaikki jumalattomien sarvet minä katkaisen, mutta vanhurskauden sarvet korotetaan.)

 

Halutessasi voit kertoa oman mielipiteesi alla olevassa kentässä. Ja huomautukset mahdollisista kirjoituksen virheistä otan mielelläni vastaan.



0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu