tiistai 14. syyskuuta 2021

Miksi rukoillaan Jumalaa

 

Miksi rukoilla Jumalaa*

Oletko koskaan miettinyt, miksi Herra haluaa meidän rukoilevan? Loppujen lopuksi Hän hallitsee kaikkea, eivätkä Hänen suunnitelmansa epäonnistu meidän esirukoustemme puutteen takia. Siksi on ihmeellistä, että rukousten avulla Hän sallii meille etuoikeuden olla mukana Hänen työssään. Rukous yhdistää meidät monin tavoin vajavaiset ihmiset täydelliseen Jumalaan.

Yksi syistä rukouksiin on se, että ne opettavat meitä luottamaan Jumalaan. Siksi Filippiläiskirjeen 4: 6* kehottaa meitä puhumaan Isämme kanssa kaikesta. Jaakobin kirje 4: 2* lisää, että joskus syy siihen, ettemme saa, johtuu siitä, ettemme ole vaivautuneet kysymään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että saisimme aina kaikki pyytämämme. Jumala ei ole alamainen meille. Hän tekee kaiken tahtonsa mukaan, ei meidän.

Toinen syy, miksi meidän pitäisi rukoilla, on se, että Jumala haluaa meidän kantavan paljon hedelmää. Jos pysymme Kristuksessa ja Hänen sanansa pysyvät meissä, pyyntömme vastaavat Hänen tahtoaan ja me saamme mitä pyydämme (Joh. 15: 7*). Silloin uskomme vahvistuu luottamaan Häneen vielä enemmän. Ja mitä enemmän luotamme Häneen antamaan, suojelemaan ja opastamaan meitä, sitä syvemmäksi suhteemme saa koko ajan kasvaa.

 

* 7 Mutta jos te pysyisitte minussa, ja minun sanani pysyisi teissä, kaikki, mitä te tahdotte pyytää, on teille tapahtuva. 8 Tässä isä kirkastetaan, että te tuotatte paljon hedelmää, ja olisitte minun oppilaani.

9 Samoin kuin minun isäni rakasti minua, minäkin olen teitä rakastanut. Pysykää minun armossani, minun omani! 10 Jos te pidätte minun käskyni, te pysytte minun rakkaudessani. Samoin minä olen pitänyt minun isäni käskyt, ja minä pysyn hänen rakkaudessaan.

11 Nämä minä olen puhunut teidän kanssanne, että minun iloni olisi teissä, ja teidän ilonne olisi täytetty. 12 Tämä on minun käskyni, että te rakastaisitte toinen toistanne, samoin kuin minä olen teitä rakastanut.

13 Tästä suurempaa rakkautta ei ole, kuin että joku antaa sielunsa ystäviensä puolesta. 14 Te olette minun ystäväni, jos te teette kaiken, mitä minä teille käsken.

15 En minä siis kutsu teitä työntekijöiksi, koska työntekijä ei tiedä, mitä hänen herransa tekee, mutta minä olen kutsunut teitä ystävikseni, koska kaiken, mitä minä kuulin minun isältäni, olen tehnyt teille tunnetuksi. 16 Ette te ole minua valinneet, vaan minä valitsin teidät, ja osoitin teidät, että te myös menisitte tuottamaan hedelmää, ja teidän hedelmänne pysyisivät, että kaikki, mitä te pyydätte, minun isäni antaa teille, minun nimessäni. (Joh.15:7-16 aramean käännös)

 

*6 Älkää mistään murehtiko, vaan koko ajan rukouksessa ja esirukouksessa, ja kiitoksessa, saattakaa pyyntönne tietoon Jumalan edessä. (Fil.4:6 aramea)

 

*2 Te haluatte, eikä teillä ole, ja te tapatte ja kadehditte, eikä teidän käsienne kautta tule mitään, ja te taistelette ja teette sotaa, eikä teillä ole – koska te ette pyydä! (Jaak.4:2 aramea)

 

*7 Mutta jos te pysyisitte minussa, ja minun sanani pysyisi teissä, kaikki, mitä te tahdotte pyytää, on teille tapahtuva. (Joh.15:7 aramea)


0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu